Ieder internetbedrijf heeft een nieuwsbrief, zeker als je met consumenten zaken doet. Handig om nieuwtjes te verspreiden, en natuurlijk om leuke acties en reclame aan je klanten voor te kunnen schotelen. Op iedere marketingsite wordt je geleerd dat er één belangrijke les is bij nieuwsbrieven: werk met opt-in. Omdat het moet van de wet, ongevraagde commerciële e-mail is immers spam en dus verboden. Maar veel bedrijven laten een belangrijke kans liggen omdat ze denken dat het áltijd moet.
Het is natuurlijk een goede zaak om mensen niet zomaar je nieuwsbrief te sturen. Wie daar niet op zit te wachten, zal behoorlijk geïrriteerd raken. Een klacht bij de toezichthouder is dan zo gemaakt, en het kan je ook fors punten kosten bij de spamfilters van de grote e-mailbedrijven. Opt-in vragen is dan ook een verstandige zet.
Toch is het niet zo dat je altijd opt-in nodig hebt. Specifiek bij klanten is er namelijk een wettelijke mogelijkheid om zonder opt-in nieuwsbrieven te sturen. De wet gaat er namelijk vanuit dat je bij klanten al een relatie hebt, en dat het binnen zo’n relatie eerder oké is om mensen tips en reclame te sturen dan bij willekeurige internetgebruikers.
Kort en goed mag je mensen die iets bij je kopen (dus een betáálde dienst of product afnemen) je nieuwsbrief sturen op basis van opt-out, oftwel tenzij ze bezwaar maken. En dat bezwaar moeten ze vanaf moment nul kunnen maken, oftewel op het moment dat ze hun e-mailadres aan je geven. Niet pas in de eerste nieuwsbrief die je stuurt.
De simpelste manier om dit in te voeren, is dat vakje “Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen” alvast aan te vinken op het bestelformulier. (Dit is dan meteen ook de énige situatie waar je vooraf aangevinkte vakjes mag hanteren van de wet.) Mensen kunnen dat vinkje dan weghalen en geven daarmee aan bezwaar te maken. En wie zich na ontvangst van de nieuwsbrief bedenkt, kan zich natuurlijk via een eenvoudige link onderaan de mail afmelden. (Toch?)
De discussie blijft of je als bedrijf toch niet beter altijd toestemming kunt vragen. Dan weet je immers zeker dat iedereen je mail wilt. Dat is een afweging die afhangt van jouw bedrijf en je klanten. Maar het is een zakelijke afweging; juridisch gezien mag het.