**Er gaan geruchten rond in e-commerceland dat Instagram werkt aan een nieuwe, aparte app om producten te verkopen: ‘IG Shopping’. Bedrijven zouden daarop adverteerdersaccounts kunnen maken waarmee ze hun collecties tentoon kunnen stellen aan gebruikers. Die producten kunnen dan gelijk worden gekocht op de IG Shopping app, zonder dat ze eerst doorgelinkt hoeven te worden naar de website van de verkoper.
Kopen via telefoon en app steeds populairder
Online kopen, en met name online kopen via de smartphone, is de laatste jaren aan een opmars bezig. In 2017 toonde onderzoek aan dat 9% van alle online bestedingen op de mobiel werden gedaan. Dit was een stijging van 3% ten opzichte van 2016. In de eerste helft van 2018 is dit opgelopen tot 12%. Ook het bedrag dat online besteed wordt is weer gestegen ten opzichte van het vorige jaar.
Instagram is nog steeds onderdeel van Facebook en er wordt gespeculeerd dat deze laatste hard op zoek is naar nieuwe inkomstenbronnen vanwege het verlies aan betrouwbaarheid dat het merk de laatste tijd heeft opgelopen. De markt die Instagram hiermee kan bereiken is groot: ten minste 25 miljoen bedrijven hebben nu al een Instagram account, en 4 uit de 5 Instagram-gebruikers volgen ten minste één bedrijf op het sociale media platform. De potentie van Instagram als adverteerdersplatform is al geruime tijd bekend bij organisaties. Zo bestaan er al startups die bedrijven helpen met adverteren op Instagram door hun account te ‘pimpen’ en de auteursrechten op content te beschermen.
Eerder al had Instagram een shop-knop ingebouwd in de app. Hiermee konden bedrijven hun producten taggen in de berichten, waardoor de gebruiker gelijk door kon klikken naar de website van de verkoper. Ook heeft Instagram een apart shopping-tabblad gecreëerd op de Ontdekpagina. Vanwege grote belangstelling van gebruikers voor deze opties zou er nu gekeken worden naar de mogelijkheden om een aparte app te lanceren.
Waarschuwing ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde vorig jaar al over het online kopen via sociale media. Met name jongeren kopen veel producten via advertenties van bedrijven die ze niet kennen: een impulsaankoop is met een aantal klikken al snel gedaan, terwijl er volgens de ACM nog veel mis kan gaan. Sommige bedrijven zijn voor de klant moeilijk te vinden omdat er geen contactgegevens worden gepubliceerd op de sociale netwerken waarbinnen de klanten deze aankopen doen.
Moet Instagram voldoen aan de informatieverplichtingen?
Als er sprake is van een ‘overeenkomst op afstand’ met een consument (dat kan zowel via internet zijn als via een app), dan moet de verkoper voldoen aan bepaalde informatieverplichtingen. Deze informatie zal vermeld moeten worden op de website/app/omgeving waar de consument de overeenkomst sluit.
Bij de huidige shop-knop van Instagram wordt doorverwezen naar de website van de verkoper, waardoor de verkoper op zijn website zal moeten informeren. Maar als het in de toekomst mogelijk wordt om in de app van Instagram producten te kopen, dan zal de informatie over onder andere het herroepingsrecht ook in die Instagram app vermeld moeten worden.
Aangezien er in apps maar beperkt ruimte is om de gebruiker te informeren, hoeft niet alle informatie gelijk in de app verstrekt te worden. Echter zijn er toch een aantal cruciale informatiepunten die volgens de wet gelijk expliciet benoemd moeten worden binnen de app waar de aankoop wordt gedaan. Het gaat hierbij om de voornaamste kenmerken en de totale prijs van de producten, alsook informatie over het herroepingsrecht van de klant. De overige informatie die de verkoper wettelijk verplicht is te benoemen kan buiten de sociale media omgeving worden verstrekt, bijvoorbeeld via een gratis telefoonnummer of een hyperlink. Wordt daar niet aan voldaan, dan kan de consument mogelijk tot 12 maanden gebruik maken van zijn herroepingsrecht.
Toekomst?
Wellicht zijn er in de toekomst meer van dergelijke campagnes van de ACM nodig. De invloed van influencers op sociale media en vloggers op YouTube lijkt alleen maar groter te worden als gekeken wordt naar het aantal basisschoolleerlingen dat zich in hun koopgedrag laat beïnvloeden door rolmodellen op internet. Kinderen raken op die manier al op vroege leeftijd vertrouwd met het doen van aankopen op sociale media platforms.
Er is door Instagram nog geen aankondiging gedaan wanneer en of de app met zekerheid gelanceerd zal worden.