Geoblogging deel 2: wat betekenen de nieuwe regels omtrent geoblocking voor webshops?

23 oktober 2018

In het eerste deel van de blogserie ‘Geoblogging’ heb ik kort uitgelegd wat de nieuwe Verordening Geodiscriminatie inhoudt. Er gaan eind dit jaar namelijk strengere eisen gelden voor het gebruik van geoblockingtechnieken. In dit tweede deel van deze blogserie behandel ik de gevolgen van de nieuwe Europese regels voor uw webshop en geef ik concrete tips voor het naleven van de regelgeving vanaf 3 december 2018.

Weigeren en doorsturen van klanten

Webshops mogen geen verkoop aan klanten weigeren op basis van hun nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. Het is onder de nieuwe regelgeving niet toegestaan om een klant automatisch door te sturen naar een andere versie van de website, zonder zijn expliciete toestemming. Wat vaak voorkomt is dat een webshop verschillende platformen gebruikt voor verschillende landen, bijvoorbeeld webshop.nl (voor Nederlandse klanten), webshop.be (voor Belgische klanten) en webshop.de (voor Duitse klanten). Door middel van geolocatie-technieken worden Duitse klanten op basis van hun IP-adres rechtstreeks doorgestuurd naar webshop.de, ook al klikken ze in eerste instantie op webshop.nl.

Een webshop mag nog steeds geolocatie-technieken gebruiken om de locatie van de bezoeker van de website te achterhalen, maar voor Duitse klanten moet dan expliciet toestemming gevraagd worden om ze door te sturen naar de Duitse versie van de website. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld een pop-up scherm te tonen waarin u de Duitse bezoeker vraagt of hij webshop.nl wil bezoeken of liever webshop.de, waar aanbiedingen worden getoond die meer op de Duitse markt zijn gericht en waar levering in Duitsland mogelijk is.

Ook met deze toestemming moet het nog mogelijk zijn om op eenvoudige wijze terug te keren naar de website waar de klant in eerste instantie terecht wilde komen. De toestemming mag worden opgeslagen, maar er moet aan de klant de mogelijkheid worden geboden om de toestemming op elk moment in te trekken. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld bovenin de website een optie ‘country-selector’ met vlaggetjes aan te bieden, waar de klant actief kan schakelen naar de andere (buitenlandse) versies van de website.

Prijzen, betaalmethodes en inrichting bestelproces

Webshops hebben de vrijheid om verschillende voorwaarden en prijzen te hanteren op websites in meerdere landen en op uiteenlopende verkoopkanalen. Het is wel belangrijk dat alle Europese klanten dezelfde toegangsmogelijkheden tot de verschillende versies van de website hebben. Een webshop mag echter nog steeds hetzelfde product op webshop.nl goedkoper aanbieden dan op webshop.de.

Webshops mogen zelf kiezen welke betaalmethodes ze aanbieden. De vervolgens door de klant gekozen betaalmethode mag niet geweigerd worden op basis van de locatie of het IP-adres van de klant. Een webshop is niet verplicht om voor elke buitenlandse klant een betaalmethode aan te bieden waarmee hij een bestelling kan plaatsen. Voldoende is om dezelfde methoden aan de buitenlandse klanten aan te bieden, als die aan de lokale klanten aangeboden wordt. Het feit dat de buitenlandse klant geen beschikking heeft over iDEAL komt niet voor rekening van de webshop.

Wel moet discriminatie voorkomen worden. Als u bijvoorbeeld Maestro op webshop.nl accepteert, moet u ook Duitse Maestro-kaarten accepteren. Een webshop mag verder ook geen limieten hanteren voor buitenlandse klanten: dat bijvoorbeeld met een Duitse creditcard maar tot een bedrag van € 50,- uitgegeven mag worden op webshop.nl, terwijl Nederlandse klanten tot boven dat bedrag met creditcard kunnen betalen.

Een belangrijk punt is wel dat webshops ervoor moeten zorgen dat het bestelproces zodanig is ingericht dat een buitenlandse klant het bestelproces kan doorlopen. U mag bijvoorbeeld niet forceren dat er een Nederlands adres bij het factuuradres ingevuld moet worden. Wat betreft het leveringsadres is dit nog wel toegestaan, wanneer u op webshop.nl voor alle klanten alleen levering in Nederland faciliteert. De nieuwe regels verplichten namelijk niet tot leveren over de grens, indien de webshop dat niet wenst.

Levering naar het buitenland

Webshops worden niet verplicht om producten buiten hun leveringsgebied te leveren. Als webshop.nl mag u de verkoop aan Duitse klanten niet weigeren, maar u bent niet verplicht om in Duitsland te leveren als u voor alle klanten slechts bezorging in Nederland aanbiedt. Het is dus wenselijk om duidelijk te informeren over het leveringsgebied. Maar als een webshop aan Nederlandse klanten de mogelijkheid biedt om naar Duitsland te leveren, dan moet een buitenlandse klant deze optie ook hebben.

In alle vrijheid shoppen als Europese klant

Klanten uit de Europese lidstaten lijken met de komst van de Verordening daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die de uniforme (digitale) markt te bieden heeft. Zij kunnen straks onbeperkt prijzen vergelijken en in alle vrijheid in de Europese Unie online shoppen, tegen dezelfde voorwaarden die de verkoper voor zijn lokale klanten hanteert.

Hoe streng de Verordening in de praktijk zal worden gehandhaafd, is lastig in te schatten. In Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt hiermee worden belast. Vanwege het grensoverschrijdende karakter van deze regelgeving valt in ieder geval te verwachten dat nationale toezichthouders op dit gebied meer moeten gaan samenwerken.

JuriDox blogt elke dinsdag en vrijdag om je op de hoogte te houden van wet- en regelgeving, juridische tips en leuke juridische anekdotes vlak voor het weekend.

Blog / Algemeen / Geoblogging deel 2: wat betekenen de nieuwe regels omtrent geoblocking voor webshops?