Er zijn tal van manieren om producten of diensten online aan te bieden. Aan de voorkant, op de website ziet dit er grotendeels hetzelfde uit: de website bevat een overzicht van de beschikbare producten. De totstandkoming van de overeenkomst of de werkwijze achter de schermen kan echter flink verschillen. Zo is het mogelijk om zelf producten uit eigen voorraad te verkopen, om zelf producten uit andermans voorraad te verkopen of om door te verwijzen naar (naar de website van) andere verkopers. Elke vorm van aanbieden heeft zijn eigen verdienmodel en bijbehorende voor- en nadelen. Wat zijn de verschillende mogelijkheden en wat zijn de belangrijkste kenmerken?
Eigen webshop
De meest voor de hand liggende optie voor het online aanbieden van producten of diensten is het leveren vanuit een eigen webshop. Dit is met name geschikt voor ondernemers die producten zelf op voorraad hebben of diensten uit eigen naam willen leveren.
✔ Hoogte verkoopprijs en dus marge zelf bepalen.
✔ Zelf overeenkomst met de klant.
✔ Verantwoordelijk voor de levering.
✔ Verantwoordelijk voor retour en garantie.
✔ Aansprakelijk voor de producten en dienstverlening.
Shop-in-shop / dropshipping
Er zijn ook ondernemers die wel zelf producten willen verkopen, maar geen eigen voorraad willen hebben. In dat geval is dropshipping een interessante mogelijkheid. Op het moment dat de klant de bestelling plaatst, zet u die bestelling door naar de leverancier en koopt u deze producten of diensten als het ware in. De leverancier zal het product direct naar de klant versturen. Net als bij een eigen webshop bent u bij dropshipping zelf de partij die een overeenkomst sluit met de klant. U bent eigenlijk een reseller.
✔ Geen voorraad.*
✔ Niet verantwoordelijk voor de levering.
✔ Minder ruimte om uw marge te bepalen.
✔ Sterke afhankelijkheid van leverancier.
✔ Zelf overeenkomst met de klant.
✔ Verantwoordelijk voor retour en garantie.*
✔ Aansprakelijk voor de producten of dienstverlening.*
Bij dropshipping is het essentieel om goede afspraken te maken met de leverancier. U bent immers sterk afhankelijk van hem, denk aan de informatie over de producten en de levering naar de klant. Hoewel u tegenover de klant verantwoordelijk bent, kunt u achter de schermen wel veel regelen met de leverancier. Om te voorkomen dat u alsnog met voorraad komt te zitten kunt u bijvoorbeeld afspreken dat de leverancier verantwoordelijk is voor de afhandeling van retourzendingen en garantieclaims.
Shop-in-shop / bemiddelingsplatform
Wilt u als ondernemer enkel een platform bieden waarop andere verkopers hun eigen producten of diensten kunnen aanbieden? Vaak hebben deze platformen op de website een eigen checkout. In sommige gevallen gaat ook de betaling via het platform, maar dat is niet noodzakelijk. Over elke overeenkomst die via het platform wordt gesloten, kunt u een commissie rekenen (bijvoorbeeld een percentage van het aankoopbedrag).
Doorgaans is de winst hier lager dan wanneer u via eigen webshop zelf verkoopt. Voordeel is uiteraard wel dat u als bemiddelaar een veel kleiner risico heeft. De klant gaat immers de overeenkomst aan met de verkoper. Hij zal dan verantwoordelijk zijn voor de aangeboden producten. Hiervoor is het wel essentieel dat het voor de klant voldoende duidelijk is dat hij de overeenkomst niet aangaat met het platform, maar met die verkoper. Meer hierover leest op onze pagina over de agentuurovereenkomst.
✔ Doorgaans lagere vergoeding.
✔ Geen voorraad.*
✔ Niet verantwoordelijk voor de levering.
✔ Geen overeenkomst met de klant.
✔ Verantwoordelijk voor retour en garantie.*
✔ Niet aansprakelijk voor de producten of dienstverlening.
Houdt er rekening mee dat de informatieverplichtingen ook voor bemiddelingsplatformen gelden. Dat betekent enerzijds dat de ACM ook een bemiddelingsplatform een boete kan opleggen voor niet of onjuist informeren. Anderzijds kan een klant een bemiddelingsplatform ook aanspreken voor nakoming van deze verplichtingen, bijvoorbeeld in verband met zijn herroepingsrecht. Ook hier is het dus belangrijk om goede afspraken te maken met de verkopers.
Doorlinken / vergelijkingswebsite / affiliate
Wilt u echt zo min mogelijk verplichtingen en risico’s? In dat geval is het ook mogelijk om enkel informatie over producten van bepaalde verkopers te vermelden op een platform. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkingswebsite. Klikt de klant op een product om deze te kopen, dan wordt hij doorgelinkt naar de website van de verkoper.
Doorgaans ontvangt u ook hier een commissie als de bezoeker daadwerkelijk wat bij de verkoper koopt. Dit kan worden bijgehouden via cookies. De commissie is in de meeste gevallen lager dan bij bemiddeling. Maar de eerder genoemde informatieverplichtingen, die ook voor bemiddelaars gelden, gelden hier in principe niet. Dit model heet ook wel affiliate.
✔ Nog lagere vergoeding.
✔ Geen voorraad.
✔ Niet verantwoordelijk voor de levering.
✔ Geen overeenkomst met de klant.
✔ Niet aansprakelijk voor de producten of dienstverlening.
✔ Geen informatieplichten.
✔ Niet verantwoordelijk voor retour of garantie.
Uiteraard zijn dit niet alle mogelijkheden om producten of diensten online aan te bieden. Maar overweegt u om online producten of diensten aan te bieden, laat u dan goed adviseren over de wijze waarop u dit in uw geval het beste kunt doen. Dit is essentieel om uw bedrijfsvoering goed in te richten. De verantwoordelijkheden en bijbehorende risico’s lopen namelijk sterk uiteen. Zodra duidelijk is voor welke constructie u kiest en hoe de producten of diensten op de website(s) worden aangeboden, kunt u dit ook juridisch vastleggen. Het maken van duidelijke afspraken met leveranciers en klanten is heel belangrijk voor het behouden van de gewenste constructie.
Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante e-commerce regelgeving?
Webwinkels en e-commercepartijen hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.