ICT- en internetreglement
Waarom heb ik als werkgever een ICT- en internetreglement nodig?
Er wordt onder werktijd veelvuldig gebruik gemaakt van e-mail, internet en mobiele telefonie. Ook is de Bring your own device– trend een feit: werknemers gebruiken steeds vaker een eigen smartphone, laptop of tablet voor zakelijke doeleinden. Met behulp van een ICT- en internetreglement legt u het gebruik van deze middelen aan banden en beschermt u uw organisatie.
Uit het reglement komt naar voren hoe u verwacht dat werknemers omgaan met internet en ICT-middelen binnen de arbeidsverhouding. Hiermee schept u een eenduidig beleid en weet de werknemer waar hij aan toe is. De jurisprudentie laat zien dat zonder reglement u niet zomaar apparatuur of data mag doorzoeken, of werknemers sancties op mag leggen.
Wat regelt dit reglement?
Met dit ICT- en internetreglement regelt u onder andere de volgende zaken voor uw personeel:
- Mag de werknemer de mobiele telefoon van de zaak bijvoorbeeld ook privé gebruiken?
- Hoe staat u tegenover het (privé)gebruik van het e-mailaccount van uw onderneming?
- En welke privéapparatuur staat u toe voor zakelijk gebruik?
- Sancties en controle.
Bekijk ook het voorbeeld voor meer details.
Dit document wordt onderhouden door ICTRecht.
Adviesbureau ICTRecht levert deskundig en praktisch juridisch advies over ICT, recht en privacy. Onze adviezen zijn begrijpelijk en geven blijk van technische kennis. Wij denken pro-actief mee met de klant. Onze mensen zijn dan ook juridisch en technisch thuis in onze niche.