Geoblogging deel 1: de nieuwste regels omtrent geoblocking voor webshops

16 oktober 2018

Geoblocking komt voor in allerlei vormen: van het reguleren van multimedia content door streamingdiensten tot aan het ontzeggen van toegang tot een webshop gebaseerd op de geografische locatie van de gebruiker (aan de hand van een IP-adres). Veel webshops maken gebruik van geoblockingtechnieken. Er gaan eind dit jaar echter strengere eisen gelden voor het gebruik hiervan. In dit eerste deel van deze blogserie over geoblocking bespreek ik wat deze regels precies inhouden.

Geoblocking door webshops: waarom gebeurt dit?

Webshops die gebruikmaken van geoblocking doen dit met name om bezoekers te dwingen het product op een andere versie van de website te kopen, waar de prijzen vaak veel hoger zijn. Een Duitse website (webshop.de) heeft bijvoorbeeld ook een Nederlandse versie van zijn website (webshop.nl), waar dezelfde producten tegen hogere prijzen worden aangeboden. Als een Nederlandse klant vervolgens het (goedkopere) product op webshop.de wil bestellen, wordt hij – op basis van zijn Nederlandse IP-adres – rechtstreeks doorgestuurd naar webshop.nl. Op deze manier wordt de Nederlandse klant gedwongen om het (duurdere) product op webshop.nl te kopen.

Naast deze commerciële reden kan er een strategisch doel achter het weren van buitenlandse klanten zitten, bijvoorbeeld om niet het risico te lopen met (onbekende) buitenlandse regelgeving te maken te krijgen.

Strengere eisen door Verordening Geodiscriminatie

Vanaf 3 december 2018, de dag waarop de Europese Verordening Geodisciminatie van kracht wordt, gaan er nieuwe regels gelden voor webshops met betrekking tot geoblocking. Het doel van de Verordening is het verbieden van ‘geodiscriminatie’ van klanten, dat wil zeggen discriminatie op basis van hun nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging. De regels zien zowel op zakelijke als particuliere klanten. De zakelijke markt ontkomt dus ook niet aan het naleven van deze Verordening.

Shop-like-a-local door gelijke betaal- en leveringsvoorwaarden

Discriminatie komt bijvoorbeeld voor wanneer verkopers ongelijke voorwaarden, zoals verschillende prijzen, hanteren voor klanten uit verschillende landen binnen de Europese Unie. De Verordening moet het mogelijk maken om te shoppen zoals een lokale klant dat kan: ‘shop-like-a-local’. Dit betekent kort gezegd dat ik als buitenlandse klant, tegen dezelfde betaal- en leveringsvoorwaarden, moet kunnen shoppen als een niet buitenlandse klant.

Nieuwe regels óók van toepassing op (digitale) dienstverlening

Niet alleen voor de verkoop van producten, maar ook voor (digitale) dienstverlening – waarbij dus geen fysieke levering over de grens nodig is – gaan deze nieuwe regels gelden. Nederlandse klanten moeten dus bijvoorbeeld ook de mogelijkheid krijgen om goedkopere hostingdiensten uit een andere Europese lidstaat af te nemen.

Wat betekenen deze nieuwe regels voor webshops?

Wat verandert er concreet voor webshops? Met welke specifieke zaken moet er in het vervolg rekening gehouden worden? In het tweede deel van deze blogserie behandel ik de gevolgen van deze regels voor uw webshop en geef ik concrete tips om te voldoen aan deze nieuwe regelgeving.

JuriDox blogt elke dinsdag en vrijdag om je op de hoogte te houden van wet- en regelgeving, juridische tips en leuke juridische anekdotes vlak voor het weekend.

Blog / Law / Geoblogging deel 1: de nieuwste regels omtrent geoblocking voor webshops