JuriDox blogt elke dinsdag en vrijdag om je op de hoogte te houden van wet- en regelgeving, juridische tips en leuke juridische anekdotes vlak voor het weekend.
Nieuwe privacywetgeving, toename van het gebruik van cookies en strengere handhaving op de naleving van consumentenrechten. Allemaal redenen om eens stil te staan bij de compliancy van uw webshop. Voldoet uw webshop of online platform aan de huidige en aankomende regelgeving? Bent u op de hoogte van de rechten die consumenten hebben? Voldoet u aan alle informatieplichten en is er een manier waarop u op de hoogte raakt van (wets)wijzigingen of nieuwe wetgeving?
Een webshop is gebonden aan veel regels. Met name webshops die (mede) aan consumenten leveren, hebben te maken met de veelal dwingende consumentenwetgeving. Daarnaast moet u bijvoorbeeld rekening houden met privacywetgeving en de regels omtrent het gebruik van cookies. Er wordt namelijk streng gehandhaafd op naleving van deze regels. In deze blog benoemen we een aantal zaken waar u als webshophouder rekening mee moet houden.
Informeer de klant op juiste wijze
Allereerst moet een webshop voldoen aan verschillende informatieverplichtingen. Op een webshop moet men informatie verschaffen over onder andere het bestellen, de betaalmethodes, de klachtenprocedure, garantie, levering en het herroepingsrecht. Het is belangrijk om de klant op juiste wijze te informeren. Een voorbeeld hiervan is het herroepingsrecht: wanneer daarover onjuist of onvolledig geïnformeerd wordt, heeft de consument in plaats van veertien dagen tot wel twaalf maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.
Daarnaast moet het bestelproces zo worden ingericht dat de consument de bestelling op het laatste moment nog kan wijzigen en moet duidelijk zijn wanneer de consument een betaalverplichting aangaat.
De juiste algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden van webshops bevatten de rechten en plichten van zowel de verkoper als de klant. Het is belangrijk dat de voorwaarden zijn toegespitst op de producten of diensten die u levert aan consumenten of aan zakelijke klanten.
Het verwerken van persoonsgegevens door webshops
Voor de uitvoering van de overeenkomst heeft een webshop gegevens nodig. Consumenten verstrekken deze gegevens. Dit betekent dat de webshop persoonsgegevens verwerkt en moet voldoen aan de privacywetgeving. Sinds 25 mei 2018 gelden hiervoor de regels uit de AVG. Binnenkort zal ook de ePrivacy Verordening gelden. Hiervan is de datum van inwerkingtreding overigens nog niet bekend.
Dat de webshop persoonsgegevens verwerkt, heeft onder andere gevolgen voor de inhoud van de privacy- en cookieverklaring. Hierbij geldt onder andere een uitgebreide informatieplicht met betrekking tot cookies. Cookies die persoonsgegevens verwerken, mogen niet zonder verwerkingsgrond geplaatst worden. Meestal is voor het plaatsen eerst toestemming nodig. De nieuwe regels brengen ook nog eens met zich, dat regels over toestemming vragen veranderen.
Wilt u meer weten over nieuwe wet- en regelgeving? Houd onze blog in de gaten.