Dit bedrijf dacht dat ze opt-in nodig had voor haar nieuwsbrief

december 2018

Ieder internetbedrijf heeft een nieuwsbrief, zeker als je met consumenten zaken doet. Handig om nieuwtjes te verspreiden, en natuurlijk om leuke acties en reclame aan je klanten voor te kunnen schotelen. Op iedere marketingsite wordt je geleerd dat er één belangrijke les is bij nieuwsbrieven: werk met opt-in. Omdat het moet van de wet, ongevraagde commerciële e-mail is immers spam en dus verboden. Maar veel bedrijven laten een belangrijke kans liggen omdat ze denken dat het áltijd moet....

Vijf hardnekkige misverstanden over algemene voorwaarden

december 2018

Algemene voorwaarden, iedereen heeft ze en iedereen praat erover. Daarbij hoor ik vaak dingen waar mijn tenen juridisch van gaan krommen. Dus vandaar vandaag eens wat misverstanden over algemene voorwaarden die ik met één blog uit de wereld kan helpen. Of nou ja, je kunt blijven dromen....

Nieuwe regelgeving online platformen deel 2: transparante algemene voorwaarden

december 2018

De digitale economie blijft groeien, waaronder het aanbod van online platformen. Ondernemingen kunnen ervoor kiezen zelf via een eigen webshop hun producten online aan te bieden aan consumenten, maar kunnen dit ook via een online platform zoals eBay of Amazon doen. Het is voor ondernemingen voordelig om hier gebruik van te maken omdat dit veel kosten kan schelen. Deze online platformen krijgen echter steeds meer macht en kleine ondernemers zijn daar vaak de dupe van. Daarom heeft de Europese Commissie (EC) een voorstel gedaan voor nieuwe regelgeving die ingrijpende gevolgen heeft voor de online platformen.

Hiervoor verscheen deel 1 uit deze blogserie: de achtergrond en introductie van de nieuwe verordening. Volgende week verschijnt het laatste deel van de serie:

In deze blog wordt het eerste deel van de inhoud van de verordening besproken (algemene voorwaarden en toegang tot data). Zoals in onze eerste blog te lezen was, introduceert de verordening regels om de zakelijke gebruiker van online platformen (dus de verkopers) te beschermen tegenover het platform. Zo moeten de algemene voorwaarden van de platformen – onder de nieuwe verordening – aan bepaalde transparantieregels voldoen:...