Werkgever mag niet vragen wat werknemer heeft als hij of zij ziek is

Januari 2019

“Griepepidemie heerst in Nederland”, “Griepepidemie nog niet voorbij”, en “Griepepidemie houdt Nederland in zijn greep”. In de wintermaanden krijgen veel mensen de griep. Je probeert nog met pijn en moeite naar je werk te gaan, maar als je de volgende ochtend wakker wordt, weet je: ik ben echt ziek en ik ben vandaag echt niet in staat te werken. Je belt naar je werk en vertelt de secretaresse of de HR-medewerker dat je niet kan komen werken omdat je ziek bent. “Ach, wat vervelend, wat heb je?”, of: “Oh oh, ook al de griep?”....

Waarom een vrijwaring eigenlijk een bom onder je aansprakelijkheid legt

Januari 2019

Wie contracten onderhandelt, weet dat het beperken van aansprakelijkheid een van de heetste hangijzers is in de discussie. De aansprakelijkheid is immers het risico dat de leverancier neemt, en dat moet in verhouding zijn tot de waarde van de deal. Wat me daarbij steeds vaker opvalt, is dat er nauwelijks aandacht wordt gegeven aan de verplichting tot vrijwaren. En dat is vreemd, want een vrijwaring is juridisch gezien een superaansprakelijkheid waar je vaak ook nog eens niet tegen verzekerd bent. Wat te doen met deze contractuele bermbom?...

Dit bedrijf dacht dat ze opt-in nodig had voor haar nieuwsbrief

December 2018

Ieder internetbedrijf heeft een nieuwsbrief, zeker als je met consumenten zaken doet. Handig om nieuwtjes te verspreiden, en natuurlijk om leuke acties en reclame aan je klanten voor te kunnen schotelen. Op iedere marketingsite wordt je geleerd dat er één belangrijke les is bij nieuwsbrieven: werk met opt-in. Omdat het moet van de wet, ongevraagde commerciële e-mail is immers spam en dus verboden. Maar veel bedrijven laten een belangrijke kans liggen omdat ze denken dat het áltijd moet....