Dit bedrijf dacht dat ze opt-in nodig had voor haar nieuwsbrief

december 2018

Ieder internetbedrijf heeft een nieuwsbrief, zeker als je met consumenten zaken doet. Handig om nieuwtjes te verspreiden, en natuurlijk om leuke acties en reclame aan je klanten voor te kunnen schotelen. Op iedere marketingsite wordt je geleerd dat er één belangrijke les is bij nieuwsbrieven: werk met opt-in. Omdat het moet van de wet, ongevraagde commerciële e-mail is immers spam en dus verboden. Maar veel bedrijven laten een belangrijke kans liggen omdat ze denken dat het áltijd moet....

Vijf hardnekkige misverstanden over algemene voorwaarden

december 2018

Algemene voorwaarden, iedereen heeft ze en iedereen praat erover. Daarbij hoor ik vaak dingen waar mijn tenen juridisch van gaan krommen. Dus vandaar vandaag eens wat misverstanden over algemene voorwaarden die ik met één blog uit de wereld kan helpen. Of nou ja, je kunt blijven dromen....

Over deze drie detailpunten kunnen advocaten wekenlang steggelen

december 2018

Onderhandelen over een deal vereist aandacht voor alle punten, van groot tot klein. Niet alleen de prijs is van belang, ook schijnbare details zoals wanneer sprake is van overmacht moet gewoon goed geregeld zijn. Ik noem mezelf bij onderhandelingen altijd een beroepspessimist of professioneel doemdenker: ik ga bedenken waar jij en je wederpartij ruzie over krijgen over vijf jaar, en daar dan alvast een oplossing voor opnemen in het contract. Het is logisch dat je bij grote issues zoals te laat betalen of het afsluiten van de dienst even bezig bent. Toch zijn er ook genoeg kleine details die aanleiding geven tot wéken onderhandelen....