Een contract sluiten is een hele kluif. Je moet iedere clausule onderhandelen en daarbij bepalen welke impact het op je business heeft. En dan heb ik het nog niet eens over het procedurele gedoe: concepten heen en weer mailen, de rangorde van allerlei documenten bepalen en natuurlijk op het einde het definitieve contract uitprinten, tekenen en inscannen – en dan de andere partij dat nog eens laten doen. Recent sprak ik een ondernemer die dat helemaal anders heeft aangepakt en daardoor veel meer deals weet te sluiten.
Een handtekening onder een contract is een mooi formeel slot van een uitgebreid onderhandelingstraject. Het geeft een deal een mooi tintje, en bevestigt wat nu exact de afspraken zijn. En zoals alle juristen weten, een contract met handtekening is dwingend bewijs. Niemand kan er meer onderuit.
Een nadeel van zo’n contract met handtekening is dat over iedere letter gediscussieerd kan worden. En dat gebeurt in de praktijk natuurlijk ook. Je bent zo behoorlijk lang bezig om van “hee, kan ik jou wat verkopen” naar “ik ga beginnen met levering” te komen. En waarom eigenlijk?
Die ondernemer die ik sprak, had als eerste een tijd geleden het hele ondertekeningsproces eruit gegooid. Het is immers helemaal niet verplicht om een stuk papier te ondertekenen om een bindende overeenkomst te hebben. Zodra beide partijen het eens zijn over de afspraken, zitten ze eraan vast. Hooguit zit je met een bewijsprobleem als achteraf ruzie komt over wat de afspraken precies zijn. Maar er zijn meer manieren om dat op te lossen dan een handtekening.
De nieuwe werkwijze van deze man was om klanten een online omgeving te geven waarbinnen de voorwaarden werden besproken. De definitieve afspraken werden op een speciale pagina vastgelegd in pdf-formaat. Het systeem was zo gebouwd dat dit niet zomaar kon worden gewijzigd. Op die manier heb je ook gewoon keurig bewijs van je afspraken, zeker als je klant de pdf downloadt naar zijn eigen systeem.
Het mooiste vond ik nog dat het wijzigen van afspraken eigenlijk alleen kon door te kiezen uit menu-opties.Wil je liever 99,9% uptime dan 99? Dat kan, klik hier. Maar tekstuele bezwaren deed hij niet aan. Op die manier kan de klant een behoorlijke invloed uitoefenen op de definitieve afspraken (en de prijs natuurlijk) maar voorkom je als leverancier dat je steeds bezig bent met bijzinnen aanpassen of net een andere voorkeursformulering doorvoeren.